VORES HISTORIE

Vil du gerne vide mere om Ølholm Boldklubs historie? Så kan du læse mere herunder.

Vores historie

Ølholm Boldklubs Historie

Oprindelse

Klubben blev startet i 1868 som en skytte- og gymnastikforening.

Hvornår fodbold kom til, kan ikke siges 100%, men det menes at være mellem 1925 og 1929.

Da Omann’s Møbelfabrik udvidede i 30’erne, kom mange nye spillere til, så holdet bestod mest af møbelsnedkere.

Transporten til kampene dengang var ikke altid nemt, men med på Ølholm’s hold var vognmand Karl Kristian Andersen, og selvom det ikke var lovligt, blev lastbilen brugt til at transportere holdet frem og tilbage til kampene.

Klubben skiftede omkring 1970 navn fra Ølholm Idrætsforening til Ølholm Boldklub.

Efter at have haft forskellige placeringer rundt om i byen bla. bag kroen, blev stadion i 1945 flyttet til den nuværende placering, og fik navnet Langskov Stadion.

Efter et par udvidelser gennem tiden råder klubben nu over 3 baner.

Profiler

Klubbens første æresmedlem blev Jens Andersen (bedre kendt som Jens Tuborg), der i 1970 blev udnævnt for siden 1929 at have arbejdet aktivt for børn og unge i Ølholm.

Efter at seniorfodbolden i nogle år var droppet i Ølholm, fik Preben Jørgensen og Tage Schmidt i 1976 gang i seniorfodbolden igen i Ølholm.

Preben Jørgensen har været klubben en meget god støtte igennem mange år bl.a. som sponsor for fodboldholdene, ved etableringen af Langskov Hallen, ved udvidelsen af klubhus m.m., hvor Preben Jørgensen også har stillet maskiner m.m. til rådighed, når klubben har haft brug for det.

Desuden er Preben Jørgensen en fast støtte som tilskuer ved mange af klubbens kampe, men især seniorholdene har hans interesse.

Tage Schmidt har siden 1976 haft mange tillidsposter i Ølholm Boldklub bl.a. som formand, sekretær, kasserer og endvidere som træner for både senior- og ungdomshold og 10 år som holdleder for klubbens førstehold.

Desuden har Tage Schmidt haft ansvaret for mange af de sponsoraftaler, der er blevet lavet til gavn for Ølholm Boldklub.

Tage Schmidt blev i 1997 tildelt JBU’s Sølvnål, i 1999 Faxe Kondi’s Lederlegat, og i 2003 modtog han DBU’s Sølvnål.

På det sportslige plan, har Jacob Svinggaard været det største navn i Ølholm Boldklub. Efter at have spillet de første ungdomsår i Ølholm Boldklub, kom han til Vejle Boldklub, hvor det blev til mange kampe på klubbens divisionshold og nogle få kampe på Landsholdet. Senere fik han en professionel karriere i udlandet.

Købmanden i Laage, Johannes Juhl, havde i 1962 i en alder af 50 år spillet på førsteholdet i alt i 35 år, deraf de 29 for Ølholm. Han opnåede at spille med sine to sønner Finn og Asger og svigersønnen Vagn Aage Andersen.

Lokal opbakning

Ølholm Boldklub har altid nydt stor lokal opbakning fra byens borgere.

Således også da klubben i 1970 kunne indvie sit første murede klubhus, efter i mange år at måtte nøjes med et træskur. Men den største opbakning kom, da kommunen ikke ville bygge en hal i byen. Borgerne i Ølholm gik sammen og fik indsamlet ca. 600.000 kr. Ved hjælp af mange frivilliges arbejdskraft, og Preben Jørgensens ekspertise på byggeområdet, kunne man i 1990 indvie den selvejende institution Langskov Hallen.

Hallen har siden været et stort aktiv for Ølholm Boldklub, der dermed ikke behøvede at sende sine medlemmer udenbys om vinteren. I 1996 blev yderligere to nye omklædningsrum samt en ny kiosk bygget til, og igen blev det lavet ved frivillig arbejdskraft.

Det sportslige

På seniorplan blev Ølholm Idrætsforening (som det hed dengang) i 1958 Amtsmestre i A-rækken.

I 1972 havde Ølholm Boldklub et Drengehold som strøg helt til top og blev Jyske Mestre.

Holdet bestod af:

Hugo Olsen, Asger Domino, Kurt Jensen, Toni Sørensen, Bent Pedersen, Kurt Jørgensen, Niels Christian Thomsen, Claus Larsen, Johnny Madsen, Frits Rasmussen, Dion Nørbo og Erland Jacobsen. Træner var Erik Larsen.

Efter i mange år at have spillet i serie 5, startede den store optur i 1992 og efter 3 oprykninger i træk – den sidste blev til efter en 2-0 sejr i Ejstrupholm – kunne Ølholm Boldklub i 1995 prøve kræfter i serie 2. Her spillede klubben i 8 sæsoner inden det i 2002 blev til nedrykning til serie 3.

Holdet der sikrede oprykning til serie 2 bestod af:

Johnny Madsen, Niels Nørregård, Lars Nielsen, Allan Pedersen, Henning Sigtenbjerggård, Jan Bo Christensen, Lars Juul, Jesper Madsen, Torben Svarrer, Jan Kragh Jensen, Michael Broch, Peter Eriksen, Jørgen Jensen, Per Jørgensen, Jens Erik Ankjær og spillende træner Jørgen “Hat” Rasmussen. Holdleder var Tage Schmidt.

Der har de senere år været et holdsamarbejde med Tørring IF i alle rækker.